-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41940)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16899)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26953 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا در اسلام مرد حق دارد چهار زن اختيار كند؟

با مراجعه به روايات اهلبيت: با پارهاي از حكمتهاي اين قانون الهي ميتوان آشنا شد. براي پاسخ به پرسش شما به بيان برخي از آنها ميپردازيم:

1. امام باقر7 در پاسخ كساني كه ميپرسند: چرا مؤمن زنان متعدد اختيار ميكند؟ ميفرمايد: براي اينكه خود را از آلودگي به گناه حفظ كند; سپس در مقام توضيح ادامه ميدهد: اگر فرد دسترسي به حلال داشته باشد، از ميل به حرام بينياز ميشود و گرد حرام نخواهد رفت.(من لايحضره الفقيه، شيخ صدوق;، ج 3، ص 360، دارالتعارف للمطبوعات.)

ميدانيم كه پاسخ دادن به نيازهاي آدمي با عرضه مناسب، از سنتهاي فراگير جهان هستي است، و اسلام، عرضه مناسبِ تقاضاي جنسي انسان را ارضاي حداقل آن دانسته است تا فردي از آن محروم نشود; ولي از آنجا كه اسلام با تدابيري همچون پوشش، عفاف و حيا، زنان را به گونهاي تربيت ميكند كه سبب كاسته شدن ميل جنسي آنها ميشود، طبعاً وجود چنين ميلي در مردان بيش از آنان خواهد شد; گذشته از اينكه وجود ايام عذر زنان كه شامل يك سوم ايام معاشرت است، به اضافه بخشي از ايام بارداري و شير دادن و مانند آن، ممنوعيتي ايجاد ميكند كه تجويز قانون ياد شده، موجب جبران اين محدوديتها و بازداشتن مرد از ارتكاب گناه ميشود; از اين روست كه در غرب به خاطر ممنوعيت اين قانون، فساد و بيبندوباري رواج يافته است.(تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 4، ص 189 ـ 200، مؤسسه اعلمي للمطبوعات / نمونه، همان، ج 4، ص 153 ـ 160.)

2. روايت ديگري، يكي از حكمتهاي قانون ياد شده را بيشتر بودن جمعيت زنان از مردان دانسته و آن را برنامهاي جامع براي ايجاد تعادل و بهرهمندي تهيدست و توانمند در جامعه معرفي ميكند;(عللالشرايع، شيخ صدوق، ج 2، ص 218، مؤسسه اعلمي للمطبوعات.) توضيح اينكه چه بسا ممكن است در بسياري از جوامع، تعداد زن و مرد از نظر آمار برابر باشد; ولي چون اين تقاضا از لحاظ سني در زنان زودتر احساس ميشود، عملاً تعداد متقاضي براي ازدواج ميان آنها بيش از مردان خواهد بود; به همين جهت، در جوامعي كه سن ازدواج را بالاتر بردهاند، فساد بيشتري رواج دارد; گذشته از اين، عمر جنسي مردان طولانيتر از زنان است. در جامعه حوادثي وجود دارد كه مردان را بيشتر در خطر نابودي قرار ميدهد; از اين رو، وجود چنين قانوني ميتواند تعادل ايجاد كند.(الميزان، همان ـ نمونه، همان.)

3. در روايتي ديگر، در بيان حكمت اينكه چرا اين قانون فقط براي مردان مجاز شمرده شده، آمده است: زيرا وقتي مرد چهار همسر اختيار كند، نسبت خويشاوندي فرزندان همه زنها با او روشن است; ولي چنانچه زني دو شوهر يا بيشتر داشته باشد; چون همه مردان در ايجاد نطفه فرزندان او شريكند، نسبت خويشاوندي فرزندان با شوهرهاي زن مشخص نخواهد شد و اين موجب از هم پاشيدن نظام خانواده و اصل و نسب افراد و... خواهد شد.(عللالشرايع، همان.)

بعد از بررسي برخي از حكمتهاي اين قانون، بيان اين مطلب لازم است كه هرچند چنين قانوني را اسلام مجاز شمرده است، امّا در اجراي آن شرايط سنگيني قرار داده كه فقط اندكي از مردان ميتوانند از عهده آن برآيند. در اين بخش از پاسخ به برخي از اين شرايط اشاره ميكنيم: الف) رعايت عدالت ميان زنها در معاشرت; ب) تقسيمبندي زمان معاشرت (حق قسم); ج) وجوب نفقه آنان; د) وجوب نفقه فرزندان آنها;'û) گذشته از همه اينها، راههاي ديني و مشروعي وجود دارد كه زن ميتواند شوهرش را ملزم كند كه بدون اجازه او همسر ديگري اختيار نكند.

منظور از عدالتي كه اشاره شد، رعايت در مقام عمل است; يعني مرد در ابراز و اظهار محبت بايد عادلانه برخورد كند و گرنه تقسيم كردن محبت قلبي و دروني، امري بسيار دشوار و از حيطه قدرت آدمي خارج است; ولي به فرموده قرآن، سعي كند تمام ميلش به يكي نباشد تا ديگري به صورت بلاتكليف درآيد و حقوقش ضايع شود.(نسأ، 129.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.